torsdag 31 maj 2012

Fika kulturen i Göteborg


Eftersom att jag inte har bott i Göteborg så länge så har jag inte så stor koll på saker och ting (det är som vanligt asså..) Men nu har jag i alla fall börjat utforska Göteborgs Fika kultur. Är det inte faschinerande att ordet Fika inte finns på engelska..? Det blir ju i så fall ”coffee break”,  ”tea time” eller ”have som coffee”. Finns inget ord som är Fika.
Nog med mina funderingar över det ordet… Här är i alla fall några av de caféerna som jag har testat sen jag kom till Göteborg.

Jag har nu skapat ett fotoalbum med temat Fikakulturen i Göteborg.

Esperantonplatsen 7-9
Ligger nära järntorget och är absolut ett ställe man borde besöka om man vill lära sej eller bara träna på ett språk. (kanske dit jag borde gå för att faktiskt lära mej spanska..?) Det är härligt inrett med böcker, röda gardiner, kuddar och blommor.








Haga Nygatan 28
Cafet ligger i statsdelen Haga. Dom har enorma kanel bullar och dom är lika goda som dom ser ut. Man kan lugnt vara fyra personer på en bulle. Det finns några bord och stolar på utsidan så man kan sitta i solen om man känner för det. Att äta en sån kanelbulle är absoult ett måste. Se till att ni har massor med tid så ni orkar bara.




 
Café Berlin
Vasagatan 46
Ett super mysigt ställe som ligger i en källarvåning. Tegelväggar, gammeldags stolar och soffor, tavlor och foton på väggarna. Dom har också bokhyllor med böcker i – massor att titta på med andra ord. Ett helt perfekt ställe om man vill krypa upp med en bok eller ett skissblock i ett hörn och bara mysa. Den grekiska grillade mackan är absolut att rekommendera! Deras chokladbollar är enorma… har tyvärr inte smakat på någon ännu, insåg mina begränsningar och letar nu efter någon som vill följa med och dela en chokladboll med mej. Någon som känner sej sugen?




 
Linnégatan 40
Hemgjord italiensk glass som man kan köpa i lösvikt 25kr/hg) och juicer och smooties. Hade svårt för att bestämma om jag skulle vara nyttig eller inte. Efter säkert en kvart funderande (ni vet hur jag är när jag får beslutsångest) bestämde jag mej för en smootie med björnbär, banan och äpple. Ett beslut jag inte ångrade! Ett litet men charmigt ställe, ett fåtal sittplatser med utsikt utöver Linnégatan.





 
Linnégatan 48
USA längtan kom så fort jag såg skylten och jag va såklart tvungen att gå in. Massor av olika bagels att välja mellan och det tog en stund innan jag valde den traditionella, med cream cheese. Kanske lite tråkigt men så gott! Kommer absolut gå tillbaka hit.  Ganska litet inne men ganska många stolar på uteserveringen så ett perfekt sol fika ställe.  Gillade stället ännu mer bara för att personalen va så trevlig.


Viktorapassagen: Södra larmgatan 14
Vallgatan 5
Finns två da Matteos i Göteborg och jag har vart på båda.
Mysigt ställe och gott kaffe :)


 
Bruno´s Espresso
Postgatan 33
Ligger jätte nära Femmanhuset, alltså ett prefekt ställe när man är trött på att släpa runt på alla sina shopping påsar och bara vill sätta sej ner oh ta en kaffe i lugn och ro. Ett litet men mysigt ställe och gott kaffe. Finns några stolar på utsidan om man känner för att sitta ute.



2 kommentarer:

  1. Haha jag fikade typ en gång medan jag bodde i GBG, nej nu kanske jag tog i, två var det i alla fall. Men en utav gångerna var på just Husaren i Haga. Överskattat var min bedömning men helt klart värt ett besök bara för att. Av dina ovan hade jag stuckit till Berlin, det såg mysigt ut =)

    SvaraRadera
  2. Jag vet, jag har också tänkt på det där att det inte finns fika här i USA. Så tråkigt, jag saknar hela fikakulturen! Att gå till en coffee shop här är ju inte alls samma sak...inga goda mackor och bakverk... :( Önskar jag skulle hem i sommar så jag kunde hälsa på dig i Gbg och gå ut och fika en massa!!

    SvaraRadera