onsdag 14 september 2011

I Exmouth

Nu har jag gjort det igen... Börja nerifrån och läs uppåt :) Bilderna blev inte som planerat.. Jag bloggar för sällan nu för tiden så jag har glömt i vilken ordning dom kommer upp.. illa. Hoppas det inte blir för rörigt.

Har massor mer att skriva med det kommer bli alldeles för långt.. uppdaterar med mer bilder och så senare.

Just nu är vi i Exmouth, WA, och allt är jätte bra.




5 september – Kördag

Körde till Onslow där Xavier ska registrera bilen. Tyvärr va inte mekanikern där… Stannade på stranden en liten stund inna vi körde till ett gratis kamping ställe där vi gjorde upp en eld, lagade mat i glöden och drack vin.

6 september – väntar

Sitter på min handuk utanför tältet och väntar på att klockan ska bli 12 så att vi kan åka in och se vad mekanikern säger. Hoppas att det ska gå fort att få rätt papper för bilen så att vi kan åka vidare mot Exmouth i morgon.

10 september – de senaste dagarna

Väntade i Onslow i nån dag innan allt ordnade sej ed bilen. Allt gick jätte bra, för 50 dollar fick Xavier pappren han behövde och vi fick till och med en låda med gratis mat (pommes och vårrullar). Så vi va ett glatt gäng som åkte vidare till Exmouth, redo för att snorkla.








2 September – inte igen….

En kördag. Hände inte så mycket… eller ja… vi körde mot Karijini National Park och vägarna här är inte alltid de bästa. Va en grusväg med stenar och hopp i några kilometer. Stannade vid ett trafik ljus och sen när vi körde vidare så hoppade bilen väldigt konstigt. Körde in till vägkanten och hoppade ur bilen för att kolla läget. Vad ser vi..? Joo. Vi har fått punktering. Kul. Va bara att pack ur bilen, skruva loss Xaviers säng och ta fram det som behövdes för att byta däck. Vet inte vad det är för fel på mej och Anna i sånna situationer.. men vi kan bara inte hålla oss för skratt. Inte alls uppskattat kan jag tro.. Lyckades dölja det ganska bra. Och det va tyvärr inte ett foto läge.. jag va sugen.. men tror inte jag hade vart så omtyckt. Inga bilder med andra ord.

Hade lite problem med saken som man sätter under bilen och sen pumpar upp, ni fattar vad jag menar, men det stannade två män som hjälpte oss. Tillslut kunde vi köra vidare mot Tom Price, näsa stopp nu när vi behövde ett nytt däck.

3 och 4 september – Karijini National Park

Fick fixat ett däck på morgnen innan vi åkte vidare. Spenderade två dagar i national parlen. Badade och gick walks. Hade jätte trevligt men vi gav den tre stjärnor av fem och kon överrens om att det inte va värt all körning för att komma dit.



1 September – Annas bakis dag

Anna mådde lagom bra på morgonen. Stackaren. Xavier gjorde pannkakor till frukost och sen mådde hon bättre i alla fall. Vi körde vidare mot en utsiktsplats, jag körde för första gången i WA.

Åkte till ett annat vattenhål där vi gick en promenad innan vi badade och åt lunch. Låg och solade en stund innan vi åkte vidare.



31 augusti – Millstream National Park

Körde till en national park. Kom till Python Pool. Ett litet vattenhål som va omringat av röda berg. Va jätte fint.. men nyfikna som jag och Anna är så tyckte vi att det skulle vara roligare att se utsikten från berget.. så vi gav oss iväg på en liten klättertur. Killarna säger att dom är för gamla.. man ser tydligen mer faror när man är 29 och 30., så dom stannade kvar vid vattenhålet.

Hmm.. haha jag tänkte på dej pappa.. är du fast i 20 års åldern kanske..?? Du klättrar ju fortfarande överallt. hihi

I alla fall, vi klättrade upp, kom inte helt till toppen men nästa, och det va sjukt fint. Otrolig utsikt. Satt och njöt av det en stund innan vi började klättringen neråt.

Vet ni det där gula gräset som man ser på bilder från öknen och så? Det va överallt.. och det sticks, sjukt mycket. Tog inte samma väg ner som vi tog upp och det ångrade vi. Taggiga buskar, gräs… kändes som om jag hade taggar överallt när vi kom ner. Men det va värt det.

Stannade på en gratis campingplats i nationalparken, gjorde en eld och drack whisky och cola. Hade en jätte rolig kväll.











Har inte vart så jätte bra på att skriva blogginlägg de senaste dagarna.. har inte skrivit nått alls. Men jag ska försöka få med allt, har skrivit i min almanacka så jag vet vad vi har gjort i alla fall.

fredag 26/8

Spenderade dagen på Cable beach. Sjukt fin strand, men det kanske jag skrev sist? Åkte därifrån på eftermiddagen, sov på en rastplast. Va ett väldigt tråkigt ställe… men vi gjorde det bästa av situationen och gjorde en eld.

lördag 27/8

kom till Eighty Mile Beach. Vit strand och grönt vatten, underbart! Va där hela dagen, badade, samlade snäckor.. och bara tog det lugnt.


söndag 28/8

Va på samma strand på morgonen. Fick en liten haj av en man som fiskade bredvid oss. Man skulle tydligt inte bada där.. Va ganska mycket hajar. Vi frågade dagen innan och mannen sa att det va okej men när jag va på väg ner i vattnet dagen efter kom det en man och sa att det inte va en bra ide. Läskigt. Men vi överlevde.

Lagade till hajen med lök och örter. Super gott. Men jag är lite emot det. Man ska väl inte äta haj va? Inte fisk det heller? Pappa, hur ligger det till, dom börjar ju bli utrotningshotade va?

Mannen bredvid hade fiskat upp den och ville inte ha den så hällre att nån äter den än att den dog för ingenting.

Åkte vidare till början av Eighty Mile Beach. Lika fint där. Va som att släppa lös fyra barn på stranden, vi står på händer, ritar en hage och hoppar, brottas… hehe Vi har kul iaf.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Skönt med ett livstecken från er! Här går man och undrar vad ni gör och så förstår jag nu att ni har haft det såååå bra hela tiden.

    Puss och kram mamma.

    PS. Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Heeeeej!!!! Du får inte låta bli att höra av dig på så länge! Nu sätter vi e maxgräns på 6 dagar, hör du inte av din med minst 6 dagars mellanrum kommer jag tro att du har dött. Är vi överrens? :)
    Grymt härliga bilder, ser ut som ni har det toppen. Saknar sig! kram syrran

    SvaraRadera