torsdag 2 juni 2011

The outback

Eftersom att jag inte har internet så skriver jag lite varje dag (är planen iaf) och lägger upp det när jag kan.

DAG 1 – Panik…?

I dag klockan tre var det jag och Anna som hoppade på en buss för att åka till WWOOF farmen som vi hade hittat. Hade lite problem att lista ut vart vi skulle hoppa av, buss chauffören ville inte släppa av oss på det stället som jag sa.. Han tyckte absolut att vi skulle ringa och fråga om det verkligen stämde. Clohesy River Bridge ligger mitt ute i ingen stans, vad skulle vi göra där?? Snäll som jag är så ringde jag och kollade, stämde bra, det va där vi skulle av. När bussen stannade fattade vi vad han hade menat. Helt seriöst nu, det finns ingenting, absolut ingenting här ute.


Jag och Anna gick mot det huset och möts av en glad dam, Sheree, som förklarar att hon håller på att stycka en kyckling men vi kan komma in i köket och dricka en kopp te så ska hon visa oss runt så fort hon är klar. Drack alltså te medans hon höll på att stycka upp en kyckling… hmmm… Inte helt min grej.

Sen ska hon visa oss runt och det första vi ser är ett marsvin som hade runt från sin bur, helt okej, väldigt gulligt djur. Sen kommer det en ilsken tupp gående. Uppenbarligen ser den trädgården som sitt revir, men honom ska vi inte bry oss om, det är bara att sparka lite mot honom så ska han nog låta oss va. (jag är inte övertygad..)


Sen ska hon visa oss vart vi ska bo. Jag visste att det va en husvagn, ingen överraskning där, men hon sa att det låg på trädgården, inte öde i en ko och häst hage! Iaf, ingen fara än så länge.. det va ju fortfarande ljust.


Jag och Anna är fortfarande på super bra humör och tycker att vi har hamnat i paradiset. Går till restaurangen för att ära middag med Sheree och Bruce. Blir bedda att duka bordet men vi kommer inte så långt innan vi ser glas burkar med små ormar i… sen ett ormskin (ett sort asså) och sen massor av foton på ormar. Och inte vika ormar som helst, 8 meter långa! Galet! Bruce ser oss där och börjar glatt förklara att han hittat den ormen vid den lilla sjön när huset (som vi måste gå förbi för att komma till vår husvagn) där den låg och sov eftersom att den precis hade ätit en wallaby (liten känguru). Otroligt fascinerande men jag vill inte ha en sån som granna gärna… Sen när jag och Anna ska gå tillbaka till vårat nya hem börjar han prata om spindlarna som bor på vägen. Dom spinner ett nät varje kväll och packar ihop det varje morgon så man ser dom bara på natten. Ingen fara, det är inte giftig, den klamrar sej bara fats på dej och eftersom att den ”bara” är lika stor som han hand så är det väl ingen fara, eller? Jag och Anna stod där och bara stirrade.. Slutade med att dom nästan veker sej av skratt och visad vart busschemat är om vi känner att vi ville åka i morgon bitti.


Nu sitter jag och Anna alltså en husvagn i en hage mitt ute i ingen stans och här en massa konstiga ljud omkring oss. Hur vi klarade av att gå hit i mörkret är en bra fråga… Jag nämnde inte heller att det inte finns någon mottagning på mobilerna… Men Kuranda ligger bara 12 mil härifrån så när dom ska dit nästa gång (vilket inte lät som om att det va allt för ofta) så kunde dom ta med oss och vi kanske (hel ärligt asså, kanske) kan hitta nått mobil kort som vi kan använda.


Nu är vi i the outback.





DAG 2 – The two swedish hippies

Började dagen med att gå ut i solen och göra yoga utanför vårat nya hem. Underbart! Fattar inte alls hur vi kunde vara så rädda i går :) Det som är fp fridfullt och fint här ute.


Vi har föresten fått namnet ”the two swedish hippies”. Dom tyckte Anna såg ut som en hippie när vi kom i går och när vi berättade att vi gjorde yoga på morgonen blev jag också meddragen… Så det har blivit vårt nya smeknamn. :)


Dagens jobb var att hacka upp pumpor. Låter ganska lätt va? Men dom va faktiskt lite kluriga att dela på… Lyckade få in rätt teknik efter ett tag iaf. Fick låna ”metall handskar” så att vi inte kunde skära av oss fingrarna och det va nog tur..


Om en timme ska vi ner till restaurangen och vara servitriser för kvällen, ska bli kul.

Har inte sprungit på några läskiga djur ännu, till och med tuppen i trädgården har vart snäll i dag.





4 kommentarer:

  1. Ni är tokiga, men kul upplevelse! =)

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Låter lite läskigt och samtidigt väldigt roligt. Var rädda om er, stampa hårt i marken.

    Puss och kram mamma

    SvaraRadera
  3. Hahahahahahha, det här låter som precis din grej!!! :) Hehehe, as coolt ju! Men lite läskit samtidigt... Får ni gratis mat och boende mot att ni jobbar eller hur fungerar det? Ska bli spännande att se hur länge ni blir kvar :) Saknar dig. PUSS storasyster

    SvaraRadera
  4. Har ni kollat upp vad ni skall göra om ni blir bitna. Finns det någon vårdcentral i närheten?
    Spännande låter det i varje fall.

    Kram på Er.

    Leif

    SvaraRadera