onsdag 30 december 2009

Svar på frågor

Detta blev visst ett lång inlägg.. Fick några frågor om hur det var att läsa i Santa Barbara, så ni som inte undrar behöver inte läsa vidare :)
Passade på att svara på dom medans jag drack kaffe.


1. Hur länge har du varit i SB och hur länge ska du stanna?

Jag kom till Santa Barbara i januari 2009, så jag har vart där i ett år nu. Hade j bara tänkt att stanna ett år.. men det blev inte så :) Har inte bestämt mej än hur länge jag ska vara kvar, men till sommaren i alla fall.

2. Får du mycket hemlängtan?

Inte så jätte mycket faktiskt, men det är klart man får hemlängtan ibland. Jag åkte med en kompis hemifrån så jag tror det hjälper mycket också. Härligt att känna nån från början :)
Sen tror jag att det hjälper att jag var i New Jersey åter innan jag åkte till Santa Barbara, jag va redan van vid att vara hemifrån när jag kom hit.

3. Har du tänkt fortsätta din utbildning när du kommer hem till Sverige, stanna alla fyra åren i USA eller vad har du för plan? Vad vill du bli förnåt?

Oj...Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra efter detta... Hade vart kul att plugga och få en utbildning, men är jag säker på vad jag vill plugga än? Det är ju de... Jag gillar foto, så jag tror att jag kommer vilja göra något inom det, men det är ju så himla svårt att bestämma sej! Finns så mycket jag vill hinna med och göra! :) För mycket val.. och jag har besluts ångest :)

4. Hur har du finansierat dina studier? CSN? Isåfall, känns det värt det? (Jag tvekar nämligen pga att det är så himla mkt pengar)
Jag har CSN lån.
Det är lånet som får mej att fundera på hur länge jag ska vara kvar... Det kostar en del. Men om jag ångrar att jag har vart här och läst i ett år? Absolut inte, det har verkligen vart värt det.Men jag får lite ångest när jag tänker på lånet.

5. Umgås svenskar mest med svenskar därborta eller är det lätt att hitta amerikanska vänner också? Hur mycket svenskar är det egentligen?

Det är väldigt mycket svenska och jag tycker det känns som om att dom/vi umgås väldigt mycket med varann. Men jag umgås en del med amerikanare och andra folk också. Det blir som man gör det.

6. Känner du dig någonsin äldre än alla andra där? Jag är 88:a nämligen och såg att du är 87:a så då blir det ju som att jag åker samtidigt som du åkte, tror jag. Alltså åldersvis.

Dom som går på college är oftast lite yngre, men jag stör mej inte på det och det finns absolut folk som är lika gamla, och äldre än mej.

7. Vad gjorde att du bestämde dig för att åka?

Jag kände inte för att vaga i Sverige just då, och att lära sej riktigt bra engelska är alltid ett plus.

8. Med lån/bidrag från Csn (om det nu är det du har), har man råd att shoppa och sånt eller måste man leva snålt?
Det beror nog på vart i USA som du har tänkt dej att åka. Hyran i SB är väldigt dyr, vilket gör det svårare. Jag har hart råd att köpa lite kläder, men jag har inte shoppat mycket.

9. Är skolan svår? Om man jämför med Sverige?
Nej, jag tycket inte det. Men jag har inte heller läst så mycket "plugg klasser" utan mycket foto klasser och så. Fråga till våren så ser jag då :) Men om man är där och gör allt som man ska så klarar man sej bra.

10. Hur många är man i klasserna ungefär?

I dom klasserna som jag har tagit är man ungefär 30, men det beror på vad för klasser man tar. Föreläsnings klasser kan man vara mycket mer i, tror en kompis till mej sa at dom va... 90 eller så i en av hennes klasser.

11. Hur mycket festande är det där egentligen? Har hört att det är fest hela tiden men är det så att man blir trött på det eller är det lagom liksom?

Jag har festat en del, men det är upp till dej vad du känner för. Jag har inte festat så at jga har tröttnat på det, eller klart man tröttnar i bland, men då behöver man ju inte gå ut. Det beror helt på va du känner för. Det blir som du gör det, vill du festa så festa, annars gör du något annat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar