tisdag 12 januari 2010

Hemma igen

Nu har jag kommit hem igen efter 5 dagar i Italien. Har vart en super rolig semester med massor av pizza, vin, ost, och fina plattser :)

Vi landande i Bergamo där vi hämtade upp våran hyr bil precis vid flygplattsen, sen åkte vi vidare till Zone som ligger ungefär en timme från Bergamo. Stannade på vägen och åt super god pizza.

Dag två tog vi en promenad i Zone, kollade på en gammal kyrka och gick till ett ställe där det fanns dinosaurie avtryck i berget. Hmm, lite konstigt. Efter det åkte vi till Bergamo och åt mat och kollade in gamla stan.

Hanna, på väg upp till kyrkan och dinosaurie spåren.

Hanna, Andreas, och pappa kollar in spåren. Dom är till vänster på berget.

Dag tre åkte vi till Levigno, ett ställe i alperna. Men vi hade lite problem på vägen eftersom att bilen hade väldigt utslitna sommar däck! Funkar inte så bra när det är januari, halt, och snö. Fick köpa snökedjor och köra väldigt långsamt, men tillslut kom vi fram och hittade ett hotell att bo på. Hann till och med hyra utrustning så att det bara var att börja åka när liftarna öppnade dagen efter :)

Dag fyra bärjade vi åka halv 9. Så himla roligt! Måste verkligen åka snowboard oftare :D Tog en paus för en öl, och sen för att äta en pizza bit och dricka en kopp varm choklad underdagen men annars åkte vi till klockan 4.30 ungefär. Då va mina ben som gelé och vi skulle lämna hotellet klockan 5, så det va bara att skynda sej iväg och ta en snabb dusch innan vi åkte vidare. Hamnade i en jätte mysig stan, Sodrino, där vi stannade över natten.

Dag fem började vi med en promenad för att sedan åka vidare till Milano, där vi spenderade ungefär tre timmar med att försöka hitta vårat hotell! Helt förvirrande.. men efter massor av cirkel körande och vägbeskrivning på Italienska så hittade vi tillslut. Va nya vägas så GPSen hittade inte hotellet och vi hade inte en bra karta.. ingen bra combo! Men det gick tillslut. Efter lite ost och vin på hotellet, som låg utanför Milano, tog vi ett tåg in till Milano där vi kollade på katedralen och åt mat. Blev helt lurade på pengar! Fyy, typiskt Italienare... Är många som säger att dom lurar en gärna i Italien.
Vi fick betala 40 euro bara för att vi satt på restaurangen! Vad är det för nått? Dom ska väl vara glada att vi valde deras ställe..? När vi sa att det inte va okej visade dom oss längst bak, längst ner i menyn att det stod att man skulle betala för att sitta där. Har aldrig vart med om det innan! Plus att det inte va så himla god mat.. jag hade beställt stark pasta, det va bara pasta med tomatsås... och det va inte mycket mat heller. Slöseri med pengar... Iaf, efter det åkte vi tillbaka till hotellet och spelade lite kort innan vi gick och la oss.

En fontän i Milano.

I dag har jag inte gjort så mycket annat än att åkt till flygplatsen, väntat på planet, och sen åkt från Brygge, Oslo, och hem. Ryan är är ett väldigt bra flygbolag, går snabbt och enkelt :)

Har hämtat hem Guinness som förresten vägrade gå med mej till grannarna när jag skulle släppa av honom så det slutade med att vi körde honom med bilen. Envisa katt.. :)

Jag i backen. Helt otroligt, även fast jag hade hjälm hade jag lyckats få en bula i pannan :)

Ska få ordning på bilderna och lägga in lite fler nån annan gång.